Åmål

Grundades söndag 22 maj 2022
Klubb 13093 - Distrikt 2360 - Charternummer Åmåls Rotaryklubb bildades 1946 och charterpresident var Richard Keller.

I januari 1946 bildades Åmål Rotaryklubb och då skrev PD ovanstående notis. Charter-festen i augusti hölls i Norrtulls aula och hade lockat ett hundratal gäster från hela landet. Sammanträdeslokal har sedan hela tiden varit Stadshotellet i  Åmål och man har alltid sammanträtt på fredagar och då intagit lunch på Stadt.

Antalet medlemmar var alltså från början 25. Antalet fördubblades till 1960 och ökade sen sakta fram till högsta antalet 90 som nåddes 2005. 2009 var klubben charterklubb till nybildade frukostklubben Tuppen. Idag är medlemsantalet cirka 38.

Varje vecka har skrivits ett veckobrev där man refererar det föredrag som hållits. De flesta veckobrev finns bevarade och finns nu i föreningsarkivet på stadsbiblioteket. Innehållet i föredragen har stor variation, med några ofta återkommande inslag: kommunens och större företags verksamheter; resor som medlemmar eller anhöriga har gjort; den sociala verksamhet som har stöttats av vår klubb samt sist men inte minst de egoföredrag som varje ny rotarian förväntas hålla.

Klubbens sociala verksamhet har bestått i att man har gett ekonomiska bidrag till välgörande ändamål. Redan från starten har åmålsbor både enskilda och föreningar kunnat söka hjälp hos Rotary. Det kan vara hjälp till studier, studie-resor m.m. Ideella föreningar som scouterna, RIA med flera har genom åren fått bidrag av Åmål Rotaryklubb till sitt arbete. På 50-talet började man en internationell verksamhet, till en början hjälp till polska elever som studerade i Sverige. På 80-talet hade man en livlig kontakt med ett sjukhus i Botswana, som fick ekonomisk hjälp. Idag har vi hjälpt en handikappskola i Makobe i Kenya med att bygga några toaletter.

Under en lång följd av år arrangerade klubben De äldres dag med årliga buss-utflykter för pensionärer. Utbytet med våra nordiska vänföreningar i Dröbak och Grenaa har periodvis varit livligt. Klubben i estniska Türi bildades med hjälp från Åmål.

Slutligen tre honnörsord för Rotary och som genomsyrar vår verksamhet: mångfald; kunskap; engagemang.

SOCIALA MEDIA

VAD ÄR ROTARY?

Rotary är en organisation för samhälls-engagerade personer med olika yrkesbak-grund, kön, ålder, religion och etnisk till-hörighet, som gör humanitära insatser och arbetar för att främja samförstånd, good-will och fred i världen.

KONTAKTINFORMATION

E-post: amal@rotary.se